Naam:
Reisverhalen:
Foto’s:
265

Over mij

In juni 2013 afgestuurd als Sociaal Agogisch Werker. Momenteel werkende als activiteitenbegeleider en woonbegeleider in de gehandicaptenzorg op basis van inval.
Iets nuttigs doen, iets betekenen voor anderen, voor anderen kunnen zorgen en hulp bieden waar nodig is, zijn redenen waarom ik vrijwilligerswerk ga doen. Een andere reden is dat ik een andere cultuur wil zien en ervaren,  in contact komen met de mensen, de cultuur en het land. Ik had ook kunnen gaan reizen, maar door vrijwilligerswerk te gaan doen kom ik echt bij de mensen en zie ik dingen die je als reiziger niet ziet.

Over mijn reis

Zoals jullie weten vertrek ik 2 november naar Nepal. Voor degene die geïnteresseerd zijn hier in het kort hoe ik bij Nepal kom en wat ik er ga doen:

Hoe kom ik bij Nepal?
Al jaren heb ik in mijn hoofd om vrijwilligerswerk te gaan doen. Hoe, wat en waar had ik geen idee van en het was ook maar een idee.
Nu ben ik klaar met mijn studie en was ik op zoek naar werk.  Na wat sollicitatiebrieven de deur uit gedaan te hebben heb ik nog steeds geen vast contract. Toen besefte ik, als ik naar het buitenland wil om vrijwilligerswerk te gaan doen, moet ik dat nu doen.
Ik ben gaan Googlen en gaan zoeken naar een organisatie die mij aansprak. Uiteindelijk kwam ik uit bij ‘Vrijwillig Wereldwijd’.  Hier kwam ik op uit omdat   ik bij deze organisatie o.a. kan zien waar mijn geld heen gaat. Ik kom in een Nepalees gastgezin terecht waar ik betaal voor kost- en inwoning.
Vrijwillig Wereldwijd heeft projecten in 9 verschillende landen. Zuid Afrika had ik het meest van gehoord dus in eerste instantie dacht ik, ja daar ga ik heen. Uiteindelijk ben ik me gaan verdiepen in de projecten die ze hadden en toen kwam ik bij de projecten in Nepal. Deze spraken me aan en ben ik me gaan verdiepen in het land. Ik kwam tot de ontdekking dat ik daar tegen de Himalaya aankijk en het daar 1 en al berg is. De keus was toen snel gemaakt.
Ik ben op een kennismaking gesprek geweest in Dordrecht, hier is mij verteld over verschillende projecten en het land. Het gesprek heb ik als zeer prettig ervaren door de persoonlijke benadering en enthousiasme.  Er werd gekeken naar mijn wensen en persoonlijkheid en het sprak mij aan dat het vrijwilligerswerk pas vanaf 8 weken kan, zodat je echt wat op kunt bouwen. Na dit gesprek ben ik ook meteen begonnen met formulieren in te vullen en ondertussen heb ik mijn vliegticket geboekt, paspoort en visum aangevraagd, een reisverzekeringafgesloten en zelfs mijn inentingen al gehad. Klaar voor vertrek dus.

Wat ga ik daar doen
Ik ga werken in een dagopvang voor kinderen met een beperking.
Dit zal geen makkie worden en er zullen flink wat tegenslagen komen.  Ik ben erg gevoelig, soms te gevoelig en mijn medeleven is groot. Dit zal niet alleen aan het project daar werken worden, maar ook aan mezelf. Des te meer uitdaging.

Het project:
Een enkeling die het land bezoekt wordt geconfronteerd met de minder prettige omstandigheden en ervaart dat gehandicapte kinderen het niet gemakkelijk hebben. Ze zijn vaak een last voor de familie. Ouders weten niet goed raad omdat ze hun handen vol hebben om in hun eigen levensonderhoud te voorzien.
Het project waar ik ga werken is opgezet door een Nederlander die haar baan heeft opgezegd en haar huist heeft verkocht om in Nepal te gaan wonen. Het lot van gehandicapte kinderen trok haar aan waardoor ze een stichting oprichtte en begon met voorbereidingen voor een tehuis voor gehandicapte kinderen. In 2006 werd het eerste kindertehuis geopend. Het project groeide zo hard dat er behoefte was voor een tweede tehuis. Deze is in 2012 geopend.  Ik ga dus geen project opzetten, maar werken in een bestaand project.

De duur van mijn reis:
Zaterdag 2 november vertrek ik vanaf Schiphol naar Abu Dhabi, en vanuit daar vlieg ik door naar Kathmandu (de hoofdstad van Nepal). Hier word ik opgehaald door mijn contactpersoon in Nepal en naar een guesthouse in Bhaktapur gebracht. Hier verblijf ik 2 nachten om kennis te maken met de cultuur, taal en de stad. Daarna word  ik naar mijn gastgezin in Bhaktapur gebracht. Vanuit hier zal ik elke dag naar mijn werkplek gaan 10 weken lang. Na deze 10 weken heb ik 2 weken de tijd om rond te trekken en in mijn eentje op pad te gaan. Wat ik dan ga doen weet ik nog niet, dat zien we daar wel!
Zo gaat het er 'ongeveer' uit zien, in Nepal kan alles anders lopen dan je denkt.

Namaste

Bezochte landen

Ik heb 12 landen (5%) bezocht:

België, Bosnië en Herzegovina, Duitsland, Egypte, Frankrijk, Griekenland, Kroatië, Nederland, Nepal, Oostenrijk, Verenigd Koninkrijk, Zwitserland.